• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66166
+
-

تبریزی‌ها در پی جذب گردشگران خارجی

مدیر کل دفتر آموزش سازمان میراث فرهنگی: بهتر است موسسات گردشگری تبریز در دوره‌های آموزش و میزبانی از چینی‌ها شرکت داشته باشند

گردشگری
تبریزی‌ها در پی جذب گردشگران خارجی

مصوبه دولت که قرار است از امروز 25 تیر به اجرا گذاشته شود برای تبریزی‌ها که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری کشور مطرح هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

به گزارش همشهری، این مصوبه می‌گوید گردشگران چینی از این پس می‌توانند بدون دریافت روادید وارد ایران شوند و به مدت 15 روز در این کشور بمانند. این اتفاق در حالی برای تبریزی‌ها فرصتی برای نمایش ظرفیت‌های گردشگری‌شان است که چینی‌ها نسبت به دیگر گردشگران جهان، کمتر به ایران سفر کرده‌اند و این اتفاق می‌تواند به مطرح شدن ظرفیت‌های ویژه مرکز استان کمک قابل توجهی داشته باشد. 

در این باره دوره‌هایی هم برای میزبانی بهتر گردشگران مهم جهان طراحی شده که به گفته مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، خوب است تبریز به عنوان شهری که مقصد فوق‌العاده جذابی برای چینی‌هاست، به جرگه آموزش و میزبانی بهینه بپیوندد. 


اولین تجربه جدی درباره چینی‌ها 

بی‌شک مصوبه دولت برای ورود رایگان چینی‌ها به کشور می‌تواند ظرفیت‌های بسیار خوبی را در حوزه صنعت گردشگری کشورمان ایجاد کند و به دلیل این‌که با گردشگرانی متفاوت‌تر با گردشگران سایر کشورها روبه‌رو هستیم، از حساسیت نسبتا بالایی هم برخوردار است. بنابراین برنامه‌ریزی برای استفاده از این فرصت که قطعا در هنگام آغاز می‌تواند اثر منفی یا مثبتی بر توجه جلب شده گردشگران چینی بگذارد، به اندازه تصویب این قانون، حائز توجه و اهمیت است. 

مصوبه‌ای که قرار است از امروز 25 تیر به اجرا گذاشته شود، می‌گوید گردشگران چینی از این پس می‌توانند بدون دریافت روادید وارد ایران شوند و به مدت 15 روز در این کشور بمانند. مصوبه‌ دولت در حالی انجام خواهد شد که سالانه بیش از 200 میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کنند و تعداد اندکی از آنها راهی ایران می‌شوند. 

این در حالی است که اشتراکات فرهنگی موجود میان مردم ایران و چین در برخی زمینه‌ها قادر است ایران را به یکی از مقاصد قابل توجه گردشگری برای چینی‌های سخت‌گیر و مشکل‌پسند تبدیل کند و آنها را برای تماشا و شناخت جاذبه‌های گردشگری بسیار به اینجا بکشاند. 


آذربایجان و جذابیت‌های خاص‌ برای چینی‌ها 

مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری درباره اجرای این طرح و ضرورت توجه به تبریز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری کشور اظهار می‌کند:‌ تا پیش از این، هیچ طرح جامع و دقیقی در حوزه جذب گردشگران چینی و آمادگی برای میزبانی از آنها وجود نداشت و چند موسسه به صورت محدود فعالیت‌هایی در این زمینه داشتند و به صورت پراکنده اقداماتی در این خصوص انجام می‌شد.

«زاهد شفیعی» می‌افزاید: اینک با تصویب این طرح، قصد داریم فعالیتی جدی در این زمینه انجام دهیم. در این طرح تاکید زیادی بر توجه به استان‌هایی همچون استان اصفهان، فارس، تبریز و شهرهایی که از مقاصد اصلی گردشگری در کشور محسوب می‌شوند، وجود دارد. طرح بازاریابی که معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی آن را طراحی کرده، بر تقسیم‌بندی و اولویت بندی استان‌ها در حوزه آماده‌سازی و زمینه‌سازی برای جذب گردشگران تاکید دارد.

وی ادامه می‌دهد: این آمادگی باید در استان آذربایجان شرقی هم که از مقاصد فوق العاده محبوب و جذاب برای چینی‌هاست، فراهم شود. ضمن این‌که در این طرح کیفی‌سازی در حوزه محتوای آموزشی، انتخاب اساتید، تدریس با کیفیت و موسساتی که دارای این شایستگی هستند، به عنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شده است. بنابراین هر موسسه‌ای که آمادگی مشارکت در این طرح را داشته باشد می‌تواند از این فرصت مهیا شده استفاده کند. 

به گفته شفیعی، این طرح حاصل مذاکرات مفصل تیم آموزشی اداره کل آموزش سازمان میراث فرهنگی کشور با کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری است و تلاش دارد بستر فعالیت را برای فعالان حوزه گردشگری چین فراهم کند. 

ضمن این‌که در این طرح علایق چینی‌ها در حوزه‌های مختلف مانند غذا، ذائقه گردشگری، خرید، اولویت‌بندی نیازهای گردشگران چینی، شناخت فرهنگ آنها و کارهایی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد تا بتوانیم خودمان را با بازار گردشگری این کشور همخوان کنیم و مطابق با تغییراتی که در استراتژی بازاریابی صنعت گردشگری کشورمان در حال وقوع است همراه شویم.


تبریز از قافله عقب نماند

در سال‌های گذشته اصفهان، شیراز و مشهد مقاصد اصلی گردشگری ایران برای گردشگران خارجی بوده است و تبریز با وجود ظرفیت‌های بالایی چون بازار جهانی‌اش، نتوانسته خود را در میان این شهرها جای دهد. 

عموم گردشگرانی که در آمارهای اعلامی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان گردشگر خارجی به آنها اشاره می‌شود، اتباع جمهوری آذربایجان هستند که به‌ علت قطع ارتباط زمینی بین خاک سرزمینی اصلی‌شان با جمهوری خودمختار قره‌باغ، با ورود به خاک ایران و گذر از جاده مرزی کنار رود ارس، تنها چند ساعتی مهمان ایران و استان ما هستند. 

حال باید دید مسئولان استان و فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری، از این امکان قانونی که دولت فراهم کرده است، می‌توانند برای رونق گردشگری استفاده کنند یا همچون گذشته تبریز از این قافله جا خواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید